Elektrinou poháňané autá sú pre väčšinu motoristov stále novinkou, ktorá je opradená radou mýtov. V skutočnosti je však väčšina obáv neoprávnená.

Áno, elektromobily predstavujú v podstate nový druh mobility, ktorý má svoje špecifiká. To však neznamená, že elektromobil nemôže byť rovnako praktický, zábavný či využiteľný ako klasické vozidlo. Ba dokonca, elektromobily niekedy svojich súrodencov so spaľovacími motormi vedia aj prekonať, aj keď mnohé mýty tvrdia opak.

Toto sú tie najčastejšie mýty o elektromobilite, je čas ich začať búrať.

MÝTUS #1: DLHO SA NABÍJAJÚ

Väčšina majiteľov elektromobilov svoje vozidlá nabíja doma a cez noc, kedy je na nabíjanie dostatok času. Elektrická ŠKODA CITIGOe iV sa z domáceho wallboxu dobije na 80 % kapacity (to znamená dojazd asi 200 kilometrov) za 4 hodiny a 15 minút, takže aj keď bude vaša noc veľmi krátka, bude auto pripravené na cestu do práce aj omnoho ďalej. CITIGOe iV samozrejme podporuje aj rýchle dobíjanie s výkonom 40 kW, potom je dobitie na 80 % kapacity otázkou necelej hodiny. V priebehu bežného nákupu v supermarkete teda auto získa dostatok energie. Moderná platforma MEB, ktorú dostane pripravovaná ŠKODA ENYAQ iV, umožňuje dobíjanie vysokým výkonom (až 125 kW), čo znamená, že za zhruba pol hodiny elektromobil získa energiu na stovky kilometrov jazdy. A technológie umožňujú omnoho viac, sieť nabíjačiek IONITY je pripravená na nabíjacie výkony až 350 kW, kedy autu k dostatočnému dojazdu stačí nabíjanie napríklad len po desať minút.

MÝTUS #2: ELEKTROMOBILY PROSTE NIE SÚ BEZPEČNÉ

Elektrické autá sú minimálne rovnako bezpečné ako vozidlá so spaľovacími motormi. Sú vybavené najmodernejšími asistenčnými systémami, ktoré môžu mať aj vďaka tomu, že elektromobily nemajú spojku a ručne radenú prevodovku, väčší rozsah funkcií. V nárazových testoch organizácie EuroNCAP získavajú moderné elektromobily špičkové hodnotenia, rovnako ako autá so spaľovacími motormi. Elektromobily automaticky pri havárii odpojujú svoju batériu, a ako preukázali testy nemeckého autoklubu ADAC, riziko požiaru rozhodne nie je vyššie ako u vozidiel klasickej koncepcie. Batéria síce horí inak ako nádrž s benzínom či naftou, samozrejme záchranné zložky majú pre tieto prípady už vyvinuté postupy.

MÝTUS #3: KLÍME ELEKTROMOBILY NEPROSPIEVAJÚ

Elektromobily pri svojej prevádzke neprodukujú žiadne lokálne emisie CO2 a škodliviny, čím prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v mestách. Pri produkcii elektrickej energie, ktorá tieto vozidlá poháňa, však emisie vznikajú, v závislosti na energetike danej krajiny samozrejme môžu byť po prepočte tieto emisie až o 90 % nižšie ako pri prevádzke áut so spaľovacími motormi. Podľa údajov štatistického webu electricitymap.org dosahujú v domovskej krajine ŠKODA AUTO, Českej republike, priemerné emisie z produkcie elektriny hodnoty 500 gramov CO2 na 1 kWh. Pri spotrebe modelu CITIGOe iV 14,8 kW na 100 kilometrov to v prepočte znamená emisie menej ako 74 gramov CO2 na kilometer jazdy. V benzínovom prevedení sa pritom model chváli najnižšou hodnotou 105 gramov na kilometer. Elektromobily môžu byť často poháňané elektrinou z čisto obnoviteľných zdrojov, potom ich vplyv na životné prostredie ešte dramaticky klesá.

MÝTUS #4: KVÔLI ELEKTROMOBILOM PRÍDE VEĽA ĽUDÍ O PRÁCU

Je pravda, že elektromobily sú jednoduchšie na výrobu a obsahujú výrazne menej súčiastok ako vozidlá so spaľovacími motormi či hybridy. Lenže elektromobilita je jasne nastolenou cestou, a pokiaľ by sa ňou automobilky nevydali, v dôsledku by sektor kvôli strate konkurencieschopnosti zaznamenal pád, ktorý by priniesol omnoho výraznejšie prepustenie. Naviac vďaka elektromobilite budú pracovné miesta aj vznikať, a to v nových a nadväzných oboroch. Súhrnná štúdia organizácie Transport & Environment taktiež uvádza, že vďaka menšej závislosti na dovoze ropy a nižším prevádzkovým nákladom elektromobilov budú mať spotrebitelia aj firmy v Európe viac peňazí na investície a útratu, čo povedie do roku 2030 ku vzniku najmenej 500 000 nových pracovných miest.

MÝTUS #5: ELEKTROMOBILY OHROZUJÚ CHODCOV

Zo svojej podstaty sú elektromobily veľmi tiché automobily a na konštruktérov to kladie extra nároky: keďže do interiéru nepreniká hluk (spaľovacieho) motora, musia napríklad venovať väčšiu pozornosť odhlučnenia ostatných zdrojov zvuku. Tichá jazda ale predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre chodcov, aj to ale automobilky a európska legislatíva rieši. Pravidla napríklad stanovujú, že elektromobily majú do rýchlosti 20 km/h a pri cúvaní vydávať zvuk, ktorý chodca na prítomnosť vozidla upozorní. Automobilky potom často tento limit posúvajú až na hranicu 30 km/h. Pri vyšších rýchlostiach začínajú mimo vozidla prevládať iné zdroje hluku, napríklad odvaľujúce sa pneumatiky, a idúce auto je tak počuť.

MÝTUS #7: VYZERAJÚ NUDNE

Elektrická autá môžu vypadať akokoľvek. Môžu byť usadlé, môžu byť dynamické, dramatické, veselé či futuristické. Dizajnérom dávajú elektromobily omnoho širšie možnosti tvarovania vďaka tomu, že batérie sú v podlahe a vozidlo nepotrebuje tradičný motorový priestor. Preto môžu elektromobily vypadať klasicky, ako napríklad CITIGOe iV, ktorého premena v elektromobile nijak neobmedzila jeho vnútorný priestor a praktickosť, ale aj dynamicky, ako štúdia VISION iV, ktorý je predobrazom sériového SUV ŠKODA ENYAQ iV. Nové možnosti usporiadania vozidla potom dovoľujú aj tvorbu atraktívnejších interiérov. Elektromobily na platforme MEB poskytujú viacej vnútorného priestoru ako bežné rovnako veľké auta a typicky majú moderné poňatie palubnej dosky.

MÝTUS #8: VZÁCNE KOVY SA ČOSKORO MINÚ

Na výrobu batérií pre elektromobily je potrebná rada vzácnych kovov, na čele s lítiom. Kritici tvrdia, že týchto surovín je pre masovú elektromobilitu nedostatok, nič menej svetové zásoby sú dostatočné. Napríklad kobaltu je treba k výrobe batérií čím ďalej tým menej a existujú už aj technológie na výrobu batérií celkom bez kobaltu. Čo sa týka zásob kľúčového lítia, nachádzané sú stále nové a nové náleziska, ktoré dopyt uspokoja. Napríklad Česká republika, domovská krajina ŠKODA AUTO, má veľmi bohaté zdroje lítia, ktoré predstavujú asi 3 % svetových zásob. S rastúcim podielom elektromobilov taktiež bude možno intenzívnejšie využívať vzácne kovy z recyklovaných batérií.