Pozrite sa s nami na históriu RS-iek

Skratka RS znamená Rally Sport a popri úspešných závodných špeciáloch, ako bola legendárna ŠKODA 130 RS od roku 2000 označuje tiež najšportovejšie verzie modelov českej automobilky. V tomto roku značka začne predávať štvrtú generáciu modelu OCTAVIA tiež vo verzii RS a úplne po prvýkrát aj s plug-in hybridným pohonom.

Sériové modely RS ponúkajú rozumnú mieru športového charakteru aj na bežných cestách. Skratku RS začala značka používať v roku 1974. V tomto roku ŠKODA označila skratkou RS vtedajšie súťažné prototypy 180 RS a 200 RS.  Vďaka obrovským úspechom vozidla ŠKODA 130 RS v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia sa skratka stala legendárnym synonymom motoristického športu. Na základe historických predchodcov neskôr automobilka pokračovala v rozširovaní modelov palety, kde sa objavili napr. OCTAVIA RS, FABIA RS či KODIAQ RS.

Hviezdou rodiny RS bola ŠKODA OCTAVIA

V roku 2000 vstúpila ŠKODA do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach s vozidlom OCTAVIA WRC a skratku RS súčasne po prvý raz použila pre sériový model. Kombinácia písmen od tej doby označovala vždy najšportovejší variant príslušného modelového radu, ktorý v sebe vždy dokonale spája potešenie z jazdy aj tradičnú praktickosť vozidiel značky ŠKODA.

Prvým modelom z rodinky verzie RS bola pred 20 rokmi OCTAVIA RS. Vozidlo vtedy disponovalo preplňovaným motorom s objemom 1,8 litra s výkonom 132 kW (180 k), ktorý sa postaral o naozaj športové jazdné vlastnosti. Ponúkal sa najprv ako liftback, o rok neskôr tiež vo verzii COMBI a do roku 2005 bolo vyrobených viac než 17 600 vozidiel.

V druhej generácii modelu OCTAVIA RS mal preplňovaný benzínový motor s objemom 2,0 litra výkon už 147 kW (200 k), po prvý raz sa pod kapotou objavil aj motor vznetový: agregát 2,0 TDI mal výkon 125 kW (170 k). Zákazník si mohol aj tu voliť medzi karosárskymi variantmi liftback alebo kombi. Celkovo z linky zišlo viac než 87 800 exemplárov, čím OCTAVIA RS už vo svojej druhej generácii prekonala hranicu 100 000 vyrobených vozidiel.

Tretia generácia vozidla OCTAVIA RS, ktorá sa vyrábala od roku 2013, bola ešte úspešnejšia ako jej predchodkyne. Práve v tomto modely sa úplne po prvýkrát objavila červená odrazkua cez celú šírku zadného nárazníka, ktorá je od tej doby pre modely verzie RS charakteristická. Motor 2,0 TSI mal najprv výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI mal výkon 135 kW (184 k) a po prvý raz bol k dispozícii aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Výkon benzínového motoru neskôr vzrástol na 169 kW (230 k), vo verzii OCTAVIA RS 245 dokonca až na 180 kW (245 k). Aj tretia generácia bola dostupná v karosárskom variante liftback a kombi a tešila sa veľkej obľube medzi fanúšikmi. V Nemecku, Veľkej Británii a Švajčiarsku tvorí verzia RS viac než 20 % predajov modelového radu OCTAVIA. Celkovo ŠKODA vyrobila 172 000 exemplárov tretej generácie modelu OCTAVIA RS.

FABIA RS ako nový člen rodiny v roku 2003

Tento model bol predstavený na ženevskom autosalóne a bol základným modelom súčasne predstaveného súťažného špeciálu FABIA WRC. Motor 1,9 TDI, ktorý bol v modelovom rade FABIA exkluzívne montovaný do verzie FABIA RS, mal výkon 96 kW (130 k) a kombinoval veľmi dobré jazdné vlastnosti s nízkou spotrebou (iba 5,6 litra na 100 km). V roku 2010 ŠKODA uviedla na trh druhú generáciu modelu FABIA vo variante RS s benzínovým motorom s objemom 1,4 litra s výkonom 132 kW (180 k), kombinovaným preplňovaným turbodúchadlom a kompresorom a sedemstupňovou prevodovkou DSG. Po prvý raz bola FABIA RS k dispozícii dokonca aj vo verzii COMBI.

KODIAQ ako prvý SUV prírastok do RS rodiny

Svoj športový charakter preukázal rekordným časom sedemmiestneho SUV na 20,832 kilometrov dlhej legendárnej Severnej slučke Nürburgringu – 9:29,84 minúty. Jeho motor 2,0 TDI s výkonom 176 kW (240 k) pôsobivo kombinuje výkonnosť so šetrnosťou k životnému prostrediu. Emocionálny dojem najsilnejšej verzie modelu KODIAQ akusticky dokresľuje Dynamic Sound Boost.

ŠKODA OCTAVIA RS iV budúcnosťou značky

Otvorenie novej kapitoly histórie RS bude podmienené aj štvrtou generáciou modelu ŠKODA OCTAVIA. Po prvý raz sa v špičkovom športovom modeli ŠKODA objaví plug-in hybridný pohon. ŠKODA OCTAVIA RS iV bude mať premiéru na autosalóne v Ženeve, ktorý sa koná od 3. do 15 marca 2020.

Pokračovaním v prehliadaní tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies. viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť